Tur på Copa, Cordillera Blanca

Ola og Kjetil har nå fått selskap av to karer fra Asker, nemlig Esben Evensen og Rolf Frog. Sammen setter vi oss nå fåre å bestige Nevado Copa, Copa på papiret en av de enklere 6000-metere i Cordillera Blanca. De fleste guidebøker opererer med en alpin gradering på PD for dette fjellet.

24.7- Dag 1 : Esben og Rolf til "Low Camp"

Esben og Rolf drar mot Copa basecamp. Ola og Kjetil avventer Olas sykdom i Huaraz i den tro at de kan dra dagen etter og møte Esben og Rolf i basecamp. En tiltagende forkjølse hos Kjetil gjør imidlertid at det mest sannsynlige nå er avreise den 26. Esben og Rolf når "Low Camp" (3550 moh.) samme kveld.

25.7 - Dag 2 : Esben ned for å hente primus

Esben og Rolf opplever at primusen deres svikter. Esben går ned igjen og møter Ola og Kjetil i Huaraz. De har tatt nok en hviledag for å forsøke å lege Kjetils forkjølelse. Sammen bestemmer vi oss for å dra opp i fjellet dagen etter.

26.07 - Dag 3 : Til Base Camp

Vi tar en collectivo taxi (opptil 22 personer i en Hiace!) til Marcara. Vi får en taxisjåfør til å kjøre oss oppover på noen krøtterstier til det er stopp på ca 3100 m. Holdeplass Oppover får vi følge en noen søte lokale jenter og dyreflokken deres. Men de var ikke så uskyldige som vi trodde, Kjetil oppdager seinere at de har nappet fleecejakka av sekken hans - han trodde bare de ville leke med ham. Da blei Kjetil litt trist, han var jo så godtroende overfor barna Trist Kjetil. På vei ned er vi avvisende på grensen til det uhøflige overfor de lokale barna. Men en skal ikke stole på noen her, selv ikke søte småjenter. Vi møter Rolf som passer telt og utstyr i "Low Camp". Ola og Kjetil har mesteparten av utstyret i Base Camp. Rolf og Esben hiver 25 kg hver på ryggen og sliter seg oppover 1000 høydemetere. Blytungt i høyden og Esben venter bare på en smell med høydesyke men det går bra - Diamox virker. Kjetil og Ola har satt seg fore å klare seg uten Diamox Kjetil
foran brefall. Basecamp ligger mellom noen morener på ca 4550 m, ferdig synfart av Kjetil! Vi ser opp mot Nevado Copa 6188 m, som ligger i den sørlige delen av Perus høyeste fjellområde Cord. Blanca. På vei opp god utsikt til Huascaran, et av de høyeste fjellene i Andes og et vanvittig mektig massiv.

27.07 - Dag 4 - Frakter utstyr til High Camp

Det blir diskutert flere alternativer for den videre framdriftsplan, men vi finner det lurest å flytte utstyr til High Camp (5200) i to omganger. Det går to ruter opp dit, vi velger en fin snø/isrenne Isrenne på vei opp, som er et hakk vanskeligere enn normalveien i en grufsete grus/isrenne, som vi tar på vei ned. Snørenna har et par partier med is, opp til 45 grader (AD), så vi sikrer noe, både isskruer og snøbolter. Bratt Vel oppe møter vi en kraftig vind så det blir en kort rast før vi gjemmer utstyret under noen steiner.

28.07- Dag 5 - Hviledag i Base Camp

Ganske vindfullt i basecamp og vi tar en hviledag for å avvente vær og pleie helsa (et par av oss er forkjølet). Men basecampen er et fint sted å være og kortstokken kommer godt med. Og Real´en er dagens kulinariske høydepunkt Middag. Breen kalver og sender stadig drønnende isras nedover fjellsida.

29.07- Dag 6 - Til High Camp

Det er på tide å komme seg opp i høyden igjen. Vi velger denne gangen grusrenna pa vei oppover. GrusrenneTar med oss Helsport Svalbard 3 til High Camp og etablerer oss på breen. I og med at vi frykter sterk vind, og det er knallhard is og snø vi ligger på, sikrer vi teltet med isskruer og snøbolter.Teltsikring Det er trangt med fire svette "amigos" i et tremannstelt, men vi får noen timer på øyet. Kosten består av havre/frokostblanding til frokost. Lunsj blåbærsuppe/kjeks/sjokolade. Middag er Real turmat medbrakt fra Norge, enkelt og veldig godt på tur.

30.07 - Dag 7 - Uvær : det blir hviledag i High Camp

Værsjekk kl 02.30 men det har blåst opp og snør. Dette er ingen toppdag og vi må vente til neste dag. Det blåser til dels kraftig og vi er glade for at vi har bardunert teltet med isskruer og snøbolter...Det blir en påkjenning å sitte fire stykker en hel dag i et tremannstelt ( som nok er best egna for to) så Ola, Kjetil og Esben tar en liten tur oppover ruta for å få litt frisk luft. Vi kommer til cirka 5450 meter før vi snur. Vel nede igjen opplever Ola og Kjetil dagens høydepunkt: de finner vann! Hakking i en frossa dam medfører til slutt at vann pipler opp. Dette betyr spart tid og fyring i og med at å smelte vann til fire personer er en tidkrevende (og bensinkrevende) øvelse. Været letter utover kvelden og vi er optimistiske i det vi legger oss

31.07- Dag 8 - Vi når "vesle" Copa, 6050 moh.

Ola har problemer med å sove, er det høyden eller er han rett og slett spent? Uansett, han ligger våken fra 0000 og utover, klar til hoppe ut av posen for å ta fatt på fyringsoppgaven. Kl 0140 orker han ikke mer, og setter igang med å fyre primus. Vann skal smeltes og termoser fylles. Vindstille og stjerneklart, vi er avgårde litt før kl 05.00. Klar himmel betyr kalde netter, 10-12 minusgrader og vi får endelig bruk for de varme soveposene våre. Ingen av oss har stålkontroll på ruta, men vi synes sørryggen ser ok ut og prøver den. Copa er et kjempe bremassiv med vanvittige sprekkområder som må omgås. Sprekker Det går greit og vi kommer ut på eggen via en opptil 50 graders bratt snøbakke.Snøbakke Vi trodde toppen var nær, men dengang ei- høydemåleren viser kun 5750 m. Videre finner vi toppeggen, men de siste dagers ustabile vær har lagt igjen mye snø her oppe. Førstemann i taulaget må tråkke i skare som akkurat ikke holder og så synker man til knes i snø! Vi må ta pauser i den tynne lufta og her har Kjetil satt seg rett ned i snøen, så sliten blir man av å tråkke i djup snø i høyden Sitter i snøen. Over 6000 m er det under halvparten av oksygentrykket ved havnivå og vi sliter. Tåka kommer og vi ser ingenting der oppe. Kreftene er slutt og tida for lengst brukt opp. Vi må snu på 6020 m iflg høydemåleren (6050 m iflg kartsjef Kjernsmo) på en fortopp på eggen som vi kaller "vesle" Copa. Copa topprygg Så nær, men både tid og krefter er brukt opp. Med klarvær og mindre snø hadde vi nok klart det. Vi må svelge skuffelsen, men alle er fornøyd med å ha vært over 6000 m, en barriere for oss alle. En meget sliten gjeng tråker nedover. Vi passerer igjen det bratte snøfeltet, og vi sikrer med snøbolt.Sikring Rolf og Esben går helt til basecamp mens Ola og Kjetil tar natta i high camp.High
Camp Dagen har tatt på, Kjetil og Ola slokner kl. 1830 og sover så godt som 12 timer!

01.08- Dag 9 - Til Huaraz igjen

Ola og Kjetil kommer ned til Rolf og Esben kl 09. Vi rister is av utstyret og tørker det i sola. Søppel brennes ved hjelp av av Molotov cocktails (Realposer med bensin). Vi ankommer Huaraz om kvelden og får plass på vårt stamsted i Sucre 1044. Kun 10 soles (20 kr) pr natt med varmt vann, det beste vi har hatt på ferien. Vertskapet snakker ikke et kløyva ord engelsk, men vi klarer oss likevel med et minimum av spansk. Det blir "feiret" med Cusquena øl og appelsinjuice. Vi føler tross alt at vi har noe å feire, det å nå 6000 meter under de forhold Copa nå hadde var en seier. Vi hadde ingen spor å tråkke i, det er lite sannsynlig at folk hadde vært på toppen på ei uke pga av de vanskelige forholdene.